De zomertijd is begonnen en een steeds groter deel van je tijd zul je de komende maanden buiten doorbrengen. Dat heeft voordelen! Door het zonlicht is je huid namelijk in staat om vitamine D aan te maken en dat is gezond. Deze vitamine laat zich namelijk moeilijk uit voedsel halen. Ook zorgt zonlicht voor een verlaging van de bloeddruk en stress. De uv-straling in zonlicht kan helaas ook zorgen voor een verhoogd risico op huidkanker. De grote vraag is dus: hoeveel zonlicht is gezond?

Spaanse onderzoekers hebben een inschatting gemaakt van de hoeveelheid zon die nodig is om de aanbevolen hoeveelheid vitamine D aan te maken. Je huid maakt – wanneer het wordt blootgesteld aan uv-straling uit zonlicht – deze vitamine aan. In de (Spaanse) zon is dat in het voorjaar en in de zomer ongeveer 10 tot 20 minuten per dag (rond het middaguur). In Nederlandse omstandigheden is dat iets langer. In de winter zou je meer dan twee uur buiten moeten doorbrengen (in de zon) om de benodigde hoeveelheid vitamine D te behalen. De onderzoekers hielden daarbij rekening met de kleding die mensen in de verschillende jaargetijden dragen. In de zomer is er doorgaans meer huid zichtbaar dan in de winter.

“In de winter zou je meer dan twee uur buiten moeten doorbrengen (in de zon) om de benodigde hoeveelheid vitamine D te behalen.”

Natuurlijk moet je ook rekening houden met de schadelijke kant van zonlicht. In de zomer is het doorgaans ongezond om meer dan 30 minuten onbeschermd in de zon door te brengen. In de winter kun je een stuk langer buiten blijven zonder je in te hoeven smeren, meer dan twee uur is dan geen probleem. Dat komt omdat de zonkracht in de zomer hoger is dan in de winter.

De zonkracht varieert per seizoen en ligt ook aan de hoogte van de zon. Ook wolken, vocht, stof en ozon in de lucht hebben invloed op de zonkracht. De temperatuur heeft geen invloed op uv-straling.
Om de zonkracht te kunnen inschatten, stelt het KNMI voor iedere dag een verwachting op voor de zonkracht. Kracht 1 staat daarbij voor een heel lage zonkracht, 8 voor een heel hoge zonkracht. Wanneer je de zonkracht weet, kun je berekenen hoe lang je onbeschermd in de zon mag doorbrengen. Dit doe je door je huidwaarde te delen door de zonkracht. Je huidwaarde is bij huidtype 1 (verbrandt zeer snel) 60 , bij huidtype 2 (verbrandt snel) 100, bij huidtype 3 (verbrandt zelden) 200 en bij huidtype 4 (verbrandt nooit) 300. De meeste Nederlanders hebben huidtype 1 of 2.

Ga dus lekker naar buiten en geniet van de zon. Wanneer je jezelf iets minder dan de maximaal aanbevolen minuten blootstelt aan zon, zit je goed. In de zomer is dit goed te doen, wandel bijvoorbeeld een rondje in je lunchpauze. In de winter is het lastiger en zou je wel héél lang buiten moeten zijn per dag. Helemaal wanneer je je goed moet inpakken tegen de kou. In die maanden kan het raadzaam zijn om extra vitamine D via bijvoorbeeld een supplement tot je te nemen.

Bron: Solar ultraviolet doses and vitamin D in a northern mid-latitude.