Met een lengte van 57 kilometer is hij de langste, en met 2,3 kilometer onder de grond ook meteen de diepste ter wereld: in juni werd de nieuwe spoortunnel dwars door het Zwitserse Sint Gotthard-massief geopend. Een monsterproject dat 11 miljard euro kostte en 17 jaar in beslag nam.

De opening van de Gotthard-basistunnel was een grote nationale gebeurtenis. Zwitserland heeft alles zelf betaald en is apetrots op het resultaat. Het voltallige Zwitserse kabinet was bij de opening aanwezig. Ook belangrijke gasten als de Franse president Hollande, de Duitse bondskanselier Merkel en de Italiaanse premier Renzi waren erbij. Zwitserland, zelf geen lid van de Europese Unie, noemt de tunnel ‘een cadeau aan Europa’.

„Uiteindelijk is het doel om Noord- en Zuid-Europa beter met elkaar te verbinden.”

Voordelen

Er zitten veel voordelen aan deze baanbrekende tunnel. Zo zal het goederentransport veiliger, goedkoper en sneller verlopen dan voorheen. Ook kunnen er – in vergelijking met de oude tunnel – meer en langere treinen door rijden. Uiteindelijk is het doel om Noord- en Zuid-Europa beter met elkaar te verbinden: zo kunnen goederen vanuit de haven in Rotterdam in het vervolg sneller naar Italië worden vervoerd.
Niet alleen vrachtverkeer zal van de nieuwe tunnel gebruikmaken, ook snelle passagierstreinen. De reistijd tussen Zürich en Milaan wordt daardoor met bijna een uur verkort.

Noodstop

De spoortunnel bestaat uit twee aparte buizen, met beide één spoor. De buizen liggen 40 meter uit elkaar en hebben ieder een doorsnede van 10 meter. Ze hebben om de 325 meter een dwarsverbinding.


Dit is een selectie uit een artikel dat verscheen in Weet Magazine.
Meer weten? Je leest het in Weet Magazine oktober 2016.

INZINE - BladenMakers